11/2020. (05.25.) számú elektronikus határozat

A Tanárképző Központ Tanácsa (13 igen, 0 nem, 0 tartózkodás mellett) határozott arról, hogy a 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről törvényi szabályozás alapján a közismereti tanárképzés csoportos iskolai gyakorlatának a PTE TVSZ. 12. sz. mellékletében szereplő leírását az alábbiak szerint pontosítja, egészíti ki:

 

A TVSZ 12. számú melléklete

AZ OSZTATLAN TANÁRSZAKOKRA VONATKOZÓ SAJÁTOS RENDELKEZÉSEK

Iskolai gyakorlatok

 

11. § 1033 1034 (1)1035 A szabályzat szakmai gyakorlatra vonatkozó 57. §-ban foglalt rendelkezései kiegészülnek a jelen mellékletben meghatározott speciális rendelkezésekkel. Az osztatlan tanárszakok gyakorlatainak szervezését a TK koordinálja, illetve felügyeli. Az iskolai gyakorlatokra vonatkozó tájékoztató anyagokat a TK köteles kidolgozni, és a TK honlapján közzétenni. Az iskolai gyakorlatok előírt formáit jelen § (2) bekezdése tartalmazza.

 

(2)1036 1037 1038 1039 Az iskolai gyakorlatok magukban foglalják az általános tanári és az adott tanári szakképzettséghez, a tanári szerepkörökhöz kapcsolódó gyakorlati ismeretek szerzését, képességek, attitűdök megismerését, gyakorlását, a munkahely világával (iskolai élet, iskolavezetés, szülőkkel való kommunikáció, tanulókkal való egyéni foglalkozás, együttműködés) való ismerkedést, alapjártasság szerzését a tanítási, tanulási, nevelési folyamatok értékelésében, a szakmai fejlesztésekben. Az iskolai gyakorlatok formái:

 

a) 1040 csoportos (tanítási) gyakorlat: iskolában, gyakorlatvezető tanár irányításával, az adottszakképzettség területén végzett csoportos (tanítási) gyakorlat, nappali munkarendű képzésben szakképzettségenként 60 óra, amely magában foglalja a hospitálást, az óramegbeszéléseket, a gyakorlatvezető tanár és a hallgató társak által tartott órák/foglalkozások részfeladataiban való közreműködést, és 15 önállóan megtartott órát/foglalkozást (tervezés-előkészítés, óravezetés, egyéni és közös reflektálás-óraelemzés). A 15 önállóan megtartott óra/foglalkozás részben mikrotanítással is teljesíthető. A teljes idejű (45 perces) tanórák/foglalkozások száma legalább 5 tanóra kell, hogy legyen, azon felül az önállóan megtartott órák/foglalkozások és mikrotanítások arányáról a vezetőtanár dönt. A gyakorlat további 45 órájának a teljesítéséről, a hospitálásra, óramegbeszélésre, a gyakorlatvezető tanár és a hallgató társak által tartott órák/foglalkozások részfeladataiban való közreműködésre történő felosztásáról szintén a vezetőtanár dönt, lehetőleg azok arányos elosztására (15-15-15 óra tevékenységenként) törekedve. A középiskolai szakképzettséget választó hallgató az egyik szakképzettség tanítási gyakorlatát lehetőleg az 5-8., a másikat pedig a 9-12. évfolyamon köteles elvégezni.

A szakmódszertant oktató, amennyiben nem  dolgozik a köznevelésben,  hanem a kar oktatója,  meglátogat legalább 2 a hallgató(k) által tartott órát, részt vehet közösen a hallgatókkal hospitáláson, egyeztethet a gyakorlat végén a hallgatóval és a vezetőtanárral; részt vehet vagy kezdeményezhet közös reflexiót.

A levelező munkarendben a két féléves diszciplináris képzésre épülő tanárképzésben részt vevő hallgatók csoportos (tanítási) gyakorlata szakképzettségenként 30 óra, amely magában foglalja a hospitálást, az óramegbeszéléseket, a gyakorlatvezető tanár és a hallgató társak által tartott órák/foglalkozások részfeladataiban való közreműködést, legalább 15 önállóan megtartott órát/foglalkozást (tervezés-előkészítés, óravezetés, egyéni és közös reflektálás-óraelemzés). A hallgató a tanítási gyakorlatát a 9-12. évfolyamon köteles elvégezni. Amennyiben a hallgató a csoportos tanítási gyakorlatát nem az Egyetem gyakorlóiskoláiban vagy partnerintézményeiben teljesíti, amgyakorlaton belül legalább 10 óra kötelező gyakorló iskolai hospitálást kell teljesítenie (a 30 órába beszámítva).

A levelező munkarendben általános iskolai, középiskolai, vagy mesterfokozatú tanári szakképzettséget követően négy féléves újabb tanári szakképzettség megszerzésére irányuló tanárképzésben résztvevő hallgatók esetében az adott szakképzettség területén végzett csoportos (tanítási) gyakorlat 20 óra, amely magában foglalja a hospitálást, az óramegbeszéléseket, a gyakorlatvezető tanár és a hallgató társak által tartott órák/foglalkozások részfeladataiban való közreműködést, legalább 10 önállóan megtartott órát/foglalkozást (tervezés-előkészítés, óravezetés, egyéni és közös reflektálás-óraelemzés).

A hallgató a tanítási gyakorlatát a képzés szerint az 5-8. vagy a 9-12. évfolyamon köteles elvégezni.

A levelező munkarendben az általános iskolai tanári szakképzettséget követően, ugyanazon a szakterületen a két féléves középiskolai tanári szakképzettség megszerzésére irányuló képzésben az adott szakképzettség területén végzett csoportos (tanítási) gyakorlat szakképzettségenként 20 óra, amely magában foglalja a hospitálást, az óramegbeszéléseket, a gyakorlatvezető tanár és a hallgató társak által tartott órák/foglalkozások részfeladataiban való közreműködést, legalább 10 önállóan megtartott órát/foglalkozást (tervezés-előkészítés, óravezetés, egyéni és közös reflektálás-óraelemzés).

A hallgató a tanítási gyakorlatát a 9-12. évfolyamon köteles elvégezni.

Tanítói szakképzettségre épülő levelező munkarendű, négy és öt féléves általános iskolai tanáriszakképzettség megszerzésére irányuló képzésben az adott szakképzettség területén végzett csoportos (tanítási) gyakorlat időtartama 20 óra, amely magában foglalja a hospitálást, az óramegbeszéléseket, a gyakorlatvezető tanár és a hallgató társak által tartott órák/foglalkozások részfeladataiban való közreműködést, legalább 10 önállóan megtartott órát/foglalkozást (tervezés-előkészítés, óravezetés, egyéni és közös reflektálás-óraelemzés). A hallgató a tanítási gyakorlatát az 5-8. évfolyamon köteles elvégezni.

A csoportos (tanítási) gyakorlat keretében végzett egyes tevékenységek megoszlását a tantárgyfelelős határozza meg. A csoportos (tanítási) gyakorlat megszervezése a TK kari koordinátor feladata. A gyakorlati szempontokat a gyakorlatra vonatkozó értékelőlapok tartalmazzák.

Az adott szakképzettség területén végzett csoportos (tanítási) gyakorlat ütemezését a vonatkozó tantervek rögzítik. Egy félév alatt egy csoportos gyakorlat teljesíthető.

A csoportos (tanítási) gyakorlatot a hallgatók az Egyetem gyakorlóiskoláiban, indokolt esetben az Egyetem partneriskoláiban teljesítik. A szakmai és művészeti tanárképzés esetében külsős gyakorlatvezetőhöz a hallgató egyéni kérelem alapján, a szakképzettség-felelős engedélyező döntésével kerülhet.

Az előjelentkezéssel egyidejűleg a levelező tagozatos hallgató a csoportos (tanítási) gyakorlat helyszínére vonatkozóan egyedi kérelmet nyújthat be a szakképzettség-felelős által elbírálva és aláírva a TK koordinátorhoz. Az egyéni kérelmet a hallgató alapkarának Tanulmányi Bizottsága engedélyezheti. A szakképzettség-felelős döntése előtt egyeztet a kari koordinátorral a gyakorló iskolai helyek betöltöttségéről, majd a szakképzettség-felelős döntése alapján a TK kari koordinátor értesíti a hallgatót a csoportos (tanítási) gyakorlat helyszínére vonatkozóan.

A csoportos tanítási gyakorlat megkezdésének feltétele legalább kettő szakmódszertani tárgy teljesítése a szakpár azon szakján, melyből a csoportos iskolai gyakorlatát megkezdi.

2019/2020-as tanév